Utan Citroën DS till Fagerlidtjärnen

Projektet att bada i alla 581 sjöar i Ludvika kommun har redan första sommaren tagit mig till platser som jag, som det heter, aldrig skulle ha besökt annars. Alla utom en av vägarna till dessa sjöar har varit fullt farbara med en modern bil med onödigt låg markfrigång. Undantaget var Fagerlidtjärnen. Här hade jag behövt ha kvar min Citroën D Spécial* från 1972, som jag ägde i lite drygt ett år men aldrig riktigt blev kvitt de komprometterande decimeterstora hålen i golvet, orsakade av tidens tand och för mycket rödvin på ritstadiet**. Jag var på god väg att få den i besiktningsbart skick när min hyresvärd upplyste mig om att jag inte fick reparera bilar i garaget, och så var det med den pojkdrömmen. Av den anledningen fick jag parkera nuvarande bil vid sidan av vägen och gå några hundra meter, vilket inte var jobbigt överhuvudtaget, men det var en nesa att veta att om min hyresvärd hade haft ett sentimentalt öga till gamla bilar, hade jag kunna köra ända fram.

Vad är det då som en Citroën D har som inte min nuvarande, nästan fyrtio år nyare bil har? Svaret stavas justerbar markfrigång. De övre bilarna på Citröenstegen har sedan femtiotalet haft gasfjädring, och förutom att ge känslan av att köra fram på ett hav av sirap, för att låna en beskrivning av min vän F, tillåter de också föraren att höja bilen några snäpp ifall omständigheterna kräver det. Ja, inte bara några snäpp. Min Citroën hade 28 centimeter mellan mark och golv i högsta läget, vilket är mer än moderna SUV:ar har. (I det läget försvinner dock komforten och havet av sirap ersätts av ett hav av kullersten.)

I lägsta läget, å andra sidan, var markfrigången 0 cm.

I lägsta läget, å andra sidan, var markfrigången 0 cm

Även moderna Citroëner finns med gasfjädring och en sådan ville jag ha när det var dags att köpa ny bil förra hösten. Frun var inte lika såld på idén, och blev inte mer övertygad av deras förträfflighet av att sagda gasfjädring gick sönder halvvägs in i provkörningen. Därför blev det en bil med konventionell fjädring istället, och därför promenerade jag denna dag längs en skogsväg med grov, låg sly på den relativt höga åsen i mitten. Jag hade några minuter tidigare kommit upp från Botjärnen och fick i Fagerlidtjärnen en liknande upplevelse i mångt och mycket. Botten var besvärlig med grenar, sten och dy och bara på några platser ordentligt grus. Gillar man ogenerade badställen är den inte heller optimal eftersom såväl länsvägen som några sommarstugor ligger tvärs över tjärnen. Har man möjlighet att befinna sig vid sjön den 5 juli 2015 är det dock en mycket behaglig temperatur på närmare 25 grader som möter en i vattnet, men jag är medveten om att det kan bli svårt.

Med anledning av att jag glömde bort att ta en bild på tjärnen håller vi till godo med ett par bilder på min Citroën, fem meter lång, svart som natten och saknad, inte bara på dåliga skogsvägar.

En av anledningarna till att den inte hann komma i bruk fanns under frampassagerarens fötter

En av anledningarna till att den inte hann komma i bruk fanns under frampassagerarens fötter

Fagerlidtjärnen
Datum: 2015-07-05
Löpnummer: 9

Väder: 26 grader, halvklart
Vattentemperatur: 25 grader
Höjd över havet: 276,2 meter
Botten: grenar, sten, dy, grus (2)
Vatten: u.a. (3)
Strand: skogsstig (3)
Placering: öster om Grangärde (3)
Tillgänglighet: bilvägen på södra sidan är inte körbar ända fram*** (3)
Utsikt: barrskog, väg, hygge (2)
Omgivningar: länsväg, stugor på andra sidan (2)
Faciliteter: nej
Officiell badplats: nej
Folk: 0
Fiskesjö: nej
Återvända: nej

* D Spécial och D Super var billigare versioner av DS. Rubriken på inlägget är alltså sann men missvisande, men lyder som den gör eftersom få vet vad en Citroën D, utan S, är.

** De har tredubbla lager golv. Det tycker fukt om.

*** Utan Citroën eller bil med Citroënliknande egenskaper

2 reaktioner på ”Utan Citroën DS till Fagerlidtjärnen

  1. Pingback: Sjöstatistik 2015, del 1 | 581 sjöar

  2. Pingback: Bloggstatistik 2017 | 581 sjöar

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s