Dunderberget 4: Älgen i Stora Långtjärn

Duggregnet upphörde och S2 och jag20160611_174301 trampade genom sank skog, förbi hjortonblommorna som om ett par månader skulle ha förvandlats till brandgula skapelser som vissa, men inte jag, kallar delikatesser. Stora Långtjärn, i norra änden av samma myr som Lilla Långtjärn, där vi fick lov att bygga en bro, var nästa mål. Kanske verkade den större av tjärnarna något mindre svårbadad – en viss tröst så här på den sena junieftermiddagen. Vi hade tillryggalagt tre tjärnar på tre och en halv timme och två och en halv kilometer* och befann oss alltså lika långt från en bra bit ut i ingenstans – vilket ju var där vi hade parkerat bilen. S2 hade fått exakt ingenting i utdelning på sitt fiskande och längtade förmodligen till en put-and-take-sjö. Kanske var det också därför som han höll extra utkik över sjön, för plötsligt ropade han till.
Svallvågor gick över sjön på ett sätt som sällan sker på tjärnar. Jag hade mentalt ställt in mig på att hjälpa S2 hiva upp en fångst i stil med en fjortonkilos gammelgädda men de tankarna slogs ur huvudet när vi såg älgen. Sjuttiofem meter bort simmade skogens konung, majestätiskt som sig bör, över tjärnen på tvären, vände – och simmade tillbaka igen, ut ur vårt synfält. Det är sådant som i en annan bransch kallas mervärde.

Älg

På det här suddiga amatörfotot syns älgen strax efter vändningen i sitt försöksheat.

20160611_201238

På Dunderberget finns det utrymme för träd att gå emot normerna om hur träd bör växa. Å andra sidan är det dött, så hur tolerant är området egentligen?

Om det finns något som heter mindrevärde i den branschen borde det kunna motsvaras av när jag några minuter senare trampade ner i ett övertäckt hål och blev blöt upp till låret på ena benet. Det här var andra gången under projektet som mitt ben plötsligt försvann inunder mig när jag gick och kollade på Google Maps på telefonen och det var lika överraskande nu som då. Klockan närmade sig sex, vi var hungriga och nya regnmoln började dra in. Jag tog ett snabb-bad från myrkanten med hjälp av S2 och rep medan solen värmde något så när – och vattnet höll 15 grader – och sedan behövde vi göra upp en eld för att kunna grilla korv.

20160611_203709

Den här gölen har som tur var inget namn på kartan.

Att i ett myrlandskap bygga en eldstad visade sig snart vara hopplöst. Det fanns nämligen inga stenar. Att elda på själva myren var inget alternativ eftersom den hade den säregna egenskapen att både verka för sank och för torr för detta ändamål. Lösningen fanns tjugo meter in i den glesa skogen. Här reste sig ett någorlunda platt stenblock, kanske tre gånger två meter i storlek men bara någon meter hög. Där klättrade vi upp och kunde få till en eld. Att elda direkt på berg är ju förbjudet så jag hoppas, och är tämligen säker på, att vår sten inte var en märklig topp som stack upp ur urberget mitt i myrskogen. I vilket fall sprack den inte.

Kläder hängdes på tork, korvpinnar täljdes och solen tittade fram efter några få regnstänk. Tillsammans med elden skapade den en välbehövlig värme, för nu hade temperaturen sjunkit under tiogradersstrecket och då är det inte alltid så lätt att hålla värmen i juni när man sedan länge har fällt vinterpälsen. Livsandar återvände. Det var coolt med älgen, konstaterade vi. Samt att det inte var realistiskt att fortsätta längre norrut, mot Kanatjärnarna** på berget med samma namn, som just blivit naturreservat. Istället bestämde vi oss för att vända hemåt och på vägen mot bilen ta oss upp på Dunderbergets högsta topp. Efter en stunds förvirring kring vilket håll som faktiskt var hemåt satte vi av i någorlunda rätt riktning.

20160611_202641

Pacman tar på sin lediga tid sin tillflykt till finnskogarna.

20160611_204739

Den här bilden är från vår odyssé på tillbakavägen. Vi tror att sjön till höger i bild är Lilla Långtjärn, men det är inget att lita på.

Skogen ändrade karaktär nu, blev mer trollskogslik med smala solskenskorridorer mellan granstammarna. Vi träffade på Pacman i stenformat och klättrade uppåt, uppåt, bara för att inse att vi hade gått ungefär 90 grader åt fel håll. Det mönstret upprepade sig flera gånger – fem minuters vandring, kolla GPS:en, ändra kurs åt vad som för oss kändes helt fel håll. Men hade det inte varit för det hade inte S2 hittat ett älgkranium, och då hade jag heller inte blivit vittne till hur han började styla det för att se så bra ut som möjligt på kort. Mossa plockades bort, kraniet vreds och vändes på för att ljuset skulle falla rätt. En syn för gudar. Men ljuset, ja. Solen började stå oroväckande lågt för att vara i juni, och när vi konstaterade att vi var väldigt nära vändplanen till den väg som vi inte visste fanns när vi började exkursionen (och som låg åt fel håll) kändes det som att det började bli bråttom. Nå, upp på Dunderberget skulle vi, och med telefonens sista krafter i batteriet hade vi skärmen och Google Maps på tills vi stod vi foten av toppens branta sluttning. Härifrån var det bara uppför som gällde, och det gladde mig att mina orökta lungor fick ett visst försprång på böcklinggälarna i S2:s bröst. Några enstaka höjdmeter krävdes det till och med att vi tog hjälp med händerna. Jag kände mig mycket vildmarkig.

Till sist stod vi p20160611_214145å Dunderbergets högsta topp, 495 meter över havet, och konstaterade att, yay, här var det minsann träd åt alla håll, utsikten är cirka tio meter, vad kul att vi tog oss upp. Som tur var hittade vi på kanten av toppen en större öppning bland träden och finnskogen i all sin utsträckthet och enslighet vräkte sig i kvällssolen. Två kilometer bort såg vi Hösjön och urskiljde till och med sommarstugan på ön. I en annan öppning bland träden, när vi var på väg ner för på sydsidan, blänkte Gällingen bland gyllene trädstammar. Var det inte mödan värt när älgen simmade*** var det det nu.

20160611_215448

Gällingen sedd från Dunderberget

Landmärkena var nu sådana att till och med vi hittade tillbaka utan GPS, så telefonen stoppades ner i fickan, vilket var lika bra, eftersom vägen nerför ett brant mossbeklätt berg är mycket spännande en dag när det har regnat. Utan större incidenter, men med skor som åter tjippade efter sista biten i dalen mellan topparna, nådde vi fram till bilen 22.40 – fyra sjöar, åtta timmar, minst 7 km och 225 meters total stigning sedan vi lämnade den. Termometern i bilen visade på åtta plusgrader och innan vi hann hem han den till och med sjunka till fyra och varna för frost. Ljuva juni!

Varje sjöutflykt bör inte vara som Dunderberget. Men en gång om året är alldeles lagom.

20160611_175558

Höjd över havet: 425 meter
Botten: okänd (-)
Vatten: u.a. (3)
Strand: myr och gungfly (2)
Placering: Dunderberget, mellan Fredriksberg och Strömsdal (2)
Tillgänglighet: Två timmars promenad i kuperad, ostigad terräng. (1) Något närmare från ny väg som vi inte kände till väster om berget.
Utsikt: myr och kuperad skog (3)
Omgivningar: kuperad skog (4)
Faciliteter: –
Officiell badplats: nej
Folk: 0
Fiskesjö: nej
Återvända: nej
Övrigt: första älgen

karta-gangstracka-dunderberget

Den uppritade streckade linjen är vår ungefärliga gångsträcka. Irrandet på tillbakavägen (den västra vägen) var sannolikt mycket mer omfattande än vad jag uppskattar det till här. Karta från Lantmäteriet.

* Ja, det låter fånigt kort. Stigar gör under för framkomligheten och här fanns det inga.

** Som inte ingår i projektet eftersom de inte är benämnda med namn på Terrängkartan. Beskrivningen av berget på kommunens hemsida får mig dock att vilja ta mig dit ändå.

*** Det var det.

3 reaktioner på ”Dunderberget 4: Älgen i Stora Långtjärn

1. Pingback: Motvindsbad 1: Älgsjön, som vi borde ha uppskattat mer | 581 sjöar

2. Pingback: Motvindsbad 4: Varg och besvikelser på Stora Kullerberget (del 2) | 581 sjöar