Stora Låsen: tredje gången gillt (Ryberget runt 2018)

”… och sen kommer vi fram till Stora Låsens nordstrand. Där kan vi slå upp tältet direkt på stranden.” Fram till den meningen hade det varit en bra plan både på papperet och i verkligheten. Dagen hade bjudit på många bad i fin natur precis som tänkt, men för avslutningen hade jag missat två viktiga aspekter. För det första innebär en nordstrand om kvällen att solen försvunnit från den. För det andra är sandstränder kalla om nätterna när solen inte längre värmer upp dem, och oavsett tid på dygnet är de hårda – som de små bitar av sten som de faktiskt består av – att sova på.

Det var det negativa. Det positiva var, till att börja med, att den vy som mötte oss när vi kom fram var den nedan.

Stora Låsens nordstrand.

En stor, blå sjö med utsikt över vidsträckta gröna sommarskogar – då klarar en sig hyfsat bra. Är det dessutom en sandstrand i närheten, värdig en söderhavsö, är livet ganska bra.

Solen såg till att vi kom fram helskinnade men drog sedan vidare mot nya längdgrader.

Det här var tredje gången jag besökte Stora Låsen. Första gången var det i ett moln av knott, andra gången var det i jakt på dess västra sandstrand som visade sig vara upptagen. Med andra ord var jag inte klar med sjön, som med sina 398 meter över havet är den största så högt belägna sjön i kommunen. Nu blev det ett badmässigt bättre besök även om själva stranden låg i skugga.

Botten var toppen!

Vi lagade middag och badade i 21-gradigt vatten framåt åttatiden. Ute i vattnet sken kvällssolen, skickade glitterreflektioner upp på land. Med hjälp av en myggavvisare blev det en behaglig tillvaro med en kopp te även efter att solen gått ner. Men så var det detta med att sova på sand. Likt Brian Wilson fick erfara när han lät placera sitt piano i en sandlåda i vardagsrummet, för att kunna känna sanden mellan tårna när han komponerade, har sand i solen inte samma kvaliteter som sand som inte värms upp. (Vi slapp i alla fall hans problem med att hundarna använde sandlådan som rastgård.)

Helt okej kvällsvy.

Nåväl, vågor som försiktigt kluckar genom natten är ju ändå en behaglig bakgrund att lyssna på när axel och höft allt mer högljutt börjar ifrågasätta ens val av nattlogi. Vi vaknade till slut till en ljuv morgon – nu låg ju stranden i solen – och åt granola med pulvermjölk vid vattenbrynet innan vi åter gav oss av.

Österut var stranden hårdare ändå.

Dag 2 verkade bli ännu varmare, så det var tur att vi inte behövde bära med oss all packning till bilen. Vi la den nämligen vid sidan av vägen någon kilometer bort för senare upphämtning. Turen gick nu norrut för att åter komma in på vägen som vi började på igår. Solen sken starkt fastän det var tidig förmiddag så större delen av sträckan gick vi i skuggan vid sidan av vägen. Vi kan ha sett en älg på ett hygge, men det kan lika gärna vara ett falskt minne. Säkert är dock att turen skulle bjuda på ytterligare ett bad innan vi styrde kosan hemöver, men det återkommer vi förstås till i ett eget inlägg.

Vi gick i strandlinjen som tack vare lågt vattenstånd var lättåtkomlig.

Nu är jag klar med Stora Låsen, känner jag. Fast … den där västra sandstranden vore allt bra trevlig att ha för sig själv en solig sommarförmiddag. Kanske kommer jag tillbaka, med tältet vist placerat i skogen, för ytterligare ett besök …

Beroende på hur en vinklade kameran gick det utmärkt att ta kort på inte fullt lika tilltalande strandbitar.

Övrigt: I mina efterforskningar om resmålet hittade jag att sjön på det lokala tungomålet kallas Stor-Låsa. Det var väl ändå synd på fin sjö, tycker jag.

Stora Låsen

Datum: 2015-07-12, 2015-08-06 och 2018-07-14
Löpnummer: 22 för första badet
Område: Midnattshöjden

Väder: 18 grader, mulet (juli 2015), 19 grader, mest soligt (augusti 2015), 22 grader, soligt (juli 2018)
Vattentemperatur: 17 grader (juli 2015), 15 grader (augusti 2015), 21 grader (juli 2015)
Höjd över havet: 398 meter
Maxdjup: 24 meter
Botten: grus, sten, halvgrunt (de första ställena, grundare på halvön) (3), sand (5) (nordstranden)
Vatten: u.a. (3)
Strand: trampad jord (vindskyddet), brant gles skog, sten (halvön), (3), sand (nordstranden) (5)
Placering: västnordväst om Ulriksberg (2)
Tillgänglighet: 20 meter stig från parkeringen (vindskyddet) (4), 300 meter skog/myr (2), 10 meter skog från otrafikerad skogsväg (5)
Utsikt: stor sjö, skog (4) (2015), (5) (2018)
Omgivningar: fiskesjö, kuperad udde, myrmark (4) respektive skog (4)
Faciliteter: utedass, grill, vindskydd, bänkar, skoterstuga (södra delen), inga alls (norra delen)
Officiell badplats: nej
Folk: 2 i augusti 2015
Fiskesjö: ja
Återvända: ja

Läs mer:
Ryberget runt 2018 (startsida)
Ryberget runt: Näckbladtjärn (hopplöst bad)
Ryberget runt: Sumparna (fascinerande bad)
Ryberget runt: Rybergsforsen (kallt bad)
Ryberget runt: Rytjärn (avkopplande bad)

Kartor från Lantmäteriet:

Stranden i mitten, Midnattsmossen till höger. Midnattsmossen har fått sitt namn från den intilliggande Midnattshöjden, som i sin tur har kallats så sedan en skogsbrand rensade den tidigare skogstäckta kullen. Söderifrån blev det då att se så ljust ut även vid midnatt om sommaren att det nästan var som om midnattssolen lyste.
Mina interaktioner med Stora Låsen så här långt. Mörk rektangel är aktuellt badställe, brandgula rektanglar tidigare badställen och gul rektangel önskat badställe vid den upptagna sandstranden.
… och Stora Låsen i ett större perspektiv.

5 reaktioner på ”Stora Låsen: tredje gången gillt (Ryberget runt 2018)

1. Pingback: Bloggstatistik 2020 | 581 sjöar

2. Pingback: Pappersbruket, Långtjärn och knotten | 581 sjöar

3. Pingback: Näckbladtjärn: Inga förmildrande omständigheter (Ryberget runt 2018) | 581 sjöar