En adventstur till Ljussjön där inte mycket gick som planerat

Jag hade visionen klar: Vi skulle till de kuperade kullarna i norr, vandra runt i öde skogar, bada vid iskanten i de små skogstjärnarna vi passerade. Det var en bra vision.

Implementerandet av den gick sådär.

Vi kom visserligen till de kuperade kullarna i norr, det stadsnära skogsområde en mil norr om Ludvika som avgränsas av riksvägar 50 och 66 samt länsväg 644. Förvisso skulle vi också komma att vandra runt – i cirklar – i skogarna, men de var inte öde och badandet blev inte så mångsjöat som jag hade avsett. Så här hade planen lytt på förhand:

Vi skulle utgå från Ljussjön, så som vi gjorde vid Älgjaktsbaden 2017, och gå motsols förbi Svantjärn för att ta några nya bilder, leta oss genom skogen till Stora Sömmtjärn, ta oss tillbaka på vägarna mot Lomtjärnarna och sedan förbi ödegården Fixens och den slingrande Krabbsjön tillbaka till Ljussjön. Karta från Lantmäteriet.

Vid Ljussjön finns en stuga som vi hade tänkt att kunna använda i nödfall så här i coronatider. Annars var planen att efter förrättat badverk sitta ute och laga mat över öppen eld vid sjökanten, med bäcken som avvattnar sjön porlande någon meter söder om oss. Ganska fin plan va? Extra krydda att ha tillgång till en stuga om vädret skulle bli kolossalt ogästvänligt? Det verkar fler ha tyckt. Ty när vi kom fram till Ljussjön på morgonen såg vi spår av en person som lett en cykel från stugan, men inga steg i nysnön ledde till stugan. Någon hade således övernattat, och vi hoppades förstås att denne inte ämnade göra så fler nätter. Men ack, denne någon hade fortfarande sitt läger kvar inomhus! Det tyckte vi att hen ändå skulle få ha för sig själv, så vi applicerade plan B, att använda vindskyddet vid Svantjärn som utgångspunkt. Ser ni här, att redan minuterna efter att vi stigit ur bilen började saker och ting gå oss emot?

Vi tog oss till vindskyddet vid Svantjärn.

Vindskydd med eftersatt underhåll.

Dess tak hade rasat ihop av vinterns snö.

Svantjärn.

Någon plan C hade vi inte, så det här med läger för matlagning et c fick helt enkelt bli en senare fråga, lite grann som det här med att fixa någonstans att sova hade varit en senare fråga när jag en gång för länge sedan var i Västerås på personalfest och det vid tretiden på morgonen gick upp för paret tillika mina arbetskamrater som bokat ett hotellrum tillsammans att jag inte hade någonstans att ta vägen. Jag var lösningsfokuserad och tyckte att jag kunde sova på golvet nedanför sängen, men de såg inte storheten i det förslaget.

Tillbaka i nuet och på rätt sida länsgränsen Västmanland-Dalarna satte vi av genom skogen på jakt efter Stora Sömmtjärn, grannsjö till Lilla Sömmtjärn som bebadades 1,5 år tidigare i betydligt trevligare temperaturer, dock under björnfrossa. 350 meter senare, rakt norrut genom skogen, skulle vi stå vid Stora Sömmtjärns strand. Det här förutsatte att vi inte skulle gå i en vid cirkel på grund av att nättillgången och därmed valfri karttjänst inte existerade tillfredsställande. När vi sent omsider kom fram till en sjö, vilket sammanföll med att kartan behagade ladda in sig, visade sig det vara Svantjärns motsatta sida.

Så på det viset började adventsbadturen 2020.

Vilse.

Den fortsatte med att vi, på uppkörda vägar den här gången, tog oss fram till Stora Sömmtjärn betydligt senare än vid räknat med, denna gång till långvarigt ackompanjemang av gallrande motorsågande skogsägare. Stora Sömmtjärn visade sig vara frusen ända in till kanterna. När vi för säkerhets skull dubbelkollade att så var fallet även vid dess lilla utlopp (det var det) trampade S igenom snön och blev blöt om foten. Det är inte optimalt vid minusgrader.

Äntligen öppet vatten!

Vi vandrade tillbaka. Dagen räddades av Ljussjön, vars nordöstra ände vi passerat på väg till Sömmtjärn. Där hade det funnits öppet vatten, och tänk, det hade inte frusit på när vi kom tillbaka –  det hade en ju annars kunnat tro efter dagens strapatser så långt. Nej, här vände dagen och blev efter detta helt okej. Vid stranden gjorde vi upp eld och åt köttgryta, brassade på lite extra lågor inför badet och såg ut över den del av sjön som vintern ännu inte isbelagt. Det var tydligt varför sjön heter som den gör: Det klara vattnet bjöd på god sikt ner till de ljusa stenarna som växelvis med mörkt skogsskräp täckte botten. Vi hittade lätt ett bra ställe av stiga i på, men det är svårt att snabbt nog ta sig i tvågradigt vatten. Så blev ändå gjort! Två gånger till och med, nu när det ändå inte skulle bli några fler bad idag.

Så här blev det istället. Karta från Lantmäteriet.

Nej, vi hade gett upp hoppet om att hitta fler badbara sjöar. Ibland är sådana ändrade planer det bästa som står till buds: 2017 upptäckte I och jag Skifsen på det viset, men den sortens lyckträffar lär väl inte hända så väldigt ofta. Den här dagen nöjde vi oss med beslutet att inte söka fler sjöar i den tidigt mörknande eftermiddagen utan tillbringade en längre stund vid Ljussjön istället.

Ljussjön

Datum: 2020-12-06
Löpnummer: 126
Område: Norrvik

Väder: 2 grader, mulet, disigt
Vattentemperatur: 2 grader
Höjd över havet: 274 meter
Botten: sten, grus, skogsskräp (3)
Vatten: klart (5)
Strand: trampad jord, gles skog (4)
Placering: 1 mil norr om Ludvika (4)
Tillgänglighet: 20 meter stig från parkeringen (5)
Utsikt: sjö, skog, skogsväg, båtupplag (3)
Omgivningar: sjörik skog, fiskesjö (4)
Faciliteter: nordöstra stranden: eldstad, sydvästra stranden: stuga med kamin, britsar, bänkar och stolar, eldstad, bänkbord ute, utedass
Officiell badplats: nej
Folk: 0
Fiskesjö: ja
Återvända: ja

2 reaktioner på ”En adventstur till Ljussjön där inte mycket gick som planerat

1. Pingback: Kristi himmelsfärdbad 2019: Kalven, men inte med badare som på grönbete | 581 sjöar