Marnässkolans inringningssignal

Jag hade en så bra plan, men den har inte fallit väl ut. Än. Nu behöver jag hjälp att tänka utanför boxen.

Bakgrunden är som följer: De ska riva Marnässkolan i Ludvika, den slitna utbildningsenhet som jag gick på under låg- och mellanstadiet. Sådant ser jag inte lätt på. Det spelar ingen roll att jag hade ett ganska komplicerat förhållande till skolan i sig, den fanns när jag var liten och följaktligen borde den fortsätta stå där, mörkblått trä och ljusgrått tegel fördelat på elva permanenta moduler och en röd, tillfällig modul som råkade bli permanent. Jag är tillräckligt vuxen för att acceptera att jag inte kan påverka en rivning. Men inte tillräckligt blasé för att släppa det totalt. Kompromissen skulle bli att behålla en viktig del av den, tänkte jag.

Marnässkolan sedd ovanifrån. Ortofoto från Lantmäteriet.

Så länge jag gick där hade skolan en karaktäristisk och unik inringningssignal som förkunnade att raster skulle sluta och lektioner skulle börja. Att kalla den klocka vore missvisande, för ingen klocka låter ding dång flaggstång, som den här gjorde. Gör. Skulle kunna fortsätta att göra. Sagt och gjort, Marnässkolans inringningssignal skulle bli min.

I vintras påbörjade jag jakten på att tillvarata manicken som alstrade ljudet från min barndom. Jag kontaktade Tekniska kontoret i Ludvika, expeditionen på skolan som ersatte Marnässkolan, nuvarande vaktmästare och vaktmästaren som jobbade där på nittiotalet. Snart hade jag samlat ihop information om att apparaten var en liten digital tingest som satt i fläktrummet i E-huset. Där skulle den enligt uppgift finnas kvar.

Marnässkolan 2010 på en bild som jag har lånat från Google Street View.

Nu i vår blev det klart med upphandlingen om vem som skulle riva skolan. Företaget var mycket tillmötesgående när jag kontaktade dem. Så häromdagen skickade jag min far för att ta med sig den lilla digitala tingesten. Här slutade min plan gå som tänkt.

För den lilla digitala tingesten visade sig vara ett 1,5 meter högt skåp med dubbla plåtväggar, fullt av reläer, permanent inkopplat på elnätet. [Uppdatering: Nej, det där var telefonväxeln, som för övrigt blev räddad av en annan person med känsla för maskinhistoria.] Vördnaden jag kände när jag såg bilderna var stor. Känslan av att ha kört fast lika så. Men vilken pryl! Inte nog med att den plötsligt gått från att vara något som skulle rymmas i en ryggsäck till ett 150 kilos monster som kräver en elektriker för att kopplas loss ur sitt fängelse står den dessutom en trappa ner. Min far, 75 år och pessimistiskt lagd, menade att han inte fick med sig den. Jag får tillstå att det lät förståeligt.

Så, mina frågor till er: Vad gör jag nu? Hur får jag ut den därifrån? Var gör jag av den sen? Diskutera i smågrupper och återkom snarast. I augusti ska rivningen vara klar. [Uppdatering september 2022: Med hjälp av Internet lyckades jag identifiera korrekt ljudalstrande manick, och skickade under sommaren dit D för demontering. Då var den borta! Vem mer än jag kan ha velat ha den? Jag hoppas den får ett bra hem och att ding dång flaggstång åter kommer ljuda, om än bara i någons hobbyrum. Marnässkolan är nu lika riven som pappersbruket i Fredriksberg.]

Vänta nu, säger du nu. Vad har det här inlägget med 581 sjöar att göra? Hav tålamod, jag kommer att binda ihop det snitsigt i nästa inlägg.

Annons

2 reaktioner på ”Marnässkolans inringningssignal

  1. Ingen lösning på ditt problem tyvärr. Läste ditt inlägg högt för Marie. Hon fick minnen av att man hade två olika ringsignaler på Kyrkskolan när den byggdes om i slutet på sextiotalet. En signal när den ringde ut och en när den ringde in. Håller på at packa eftersom vi ska resa bort några dagar men vi ska fortsätta diskutera skolornas ringsignaler. Ett område jag hitintills varit pinsamt ointresserad av. Lovar bättring. 🙂

    Gillad av 1 person

  2. Pingback: Högsommar vid Olsjön | 581 sjöar

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s