Hjällsåsdammen och kort om alltings flyktighet

Det är något speciellt med dammar. Något lockande som jag ändå inte tycker om. Jag tror att det har att göra med att de bara är här på besök.

Okej, ur ett geologiskt perspektiv har icke uppdämda sjöar också funnits här under blott en mycket kort tid, från när inlandsisen drog sig tillbaka, men sjöar med ändelsen -damm har människan byggt, och det i Ludvika kommun under de senaste århundradena. Och de finns inte kvar för alltid. Återigen, det gör inte sjöar heller. De växer igen och blir myrar så småningom. Men dammar försvinner med en sista, slutgiltig öppning av dammluckan och hux flux krånglar kraftbolagen till mitt projekt å det grövsta. Hjällsåsdammen hör som tur var till kategorin ännu icke tömda dammar, likaså grannsjön Öratjärnsdammen. Men det som fortfarande är utmärkt som damm på den nästan alltid uppdaterade Terrängkartan på Lantmäteriet hemsida behöver inte alltid längre vara en damm. Så är fallet med Enkulldammen, som F2 och jag for förbi i våras efter att ha bockat av Vasselsjön. Likaså är Hökmossdammen, i de obebodda skogarna i väst, numera bara en del av Röälven, omöjlig att skilja från resten av vattendraget.

Ja, dammar lockar mig, troligen för att reducera stressen, så att jag kan bocka av dem innan de försvinner. Samtidigt som jag inte tycker om tillfälliga ting, eller rättare sagt att saker och ting är tillfälliga. Som jorden till exempel. Jorden försvinner om några miljarder år. Den tanken stör mig.

Men innan dess ska det badas en hel del. Och står något som vattensamling på Terrängkartan ska det bebadas och hur det kommer att gå till när det handlar om vattensamlingar som inte längre finns kommer jag att bli varse när den dagen kommer. Dagens vattensamling, som alltså går under namnet Hjällsåsdammen har åtminstone för tillfället sina dammluckor i ett läge som gör att vattennivån är någorlunda jämn. Det uppskattar säkert fiskeföreningen som precis som i Öratjärnsdammen inte låter utomstående fiska i den. Jag kan tänka mig att fisken själv också uppskattar det i den mån den är insatt i frågan.

Hjällsåsdammen har mycket gemensamt med Öratjärnsdammen. Den är avlång och djup och har fiskebryggor och ligger på ungefär samma ställe. Men Hjällsåsdammen plockar poäng på en stilig trädstam som sticker upp halvvägs ut i sjön. Snyggt ska det vara.

Hjällsåsdammen
Datum: 2017-06-30
Löpnummer: 52
Område: Grängesberg

Väder: 20 grader, sol, blåst
Vattentemperatur: 15 grader
Höjd över havet: 244 meter
Botten: stenig dy (2)
Vatten: pollensmutsigt (2)
Strand: brant sluttande skog (3)
Placering: utanför Grängesberg, mellan Kyrkviken och Björnhyttan
Tillgänglighet: tjugo meter från vägen och lika långt ner (nästan) (4)
Utsikt: barrskog (3)
Omgivningar: kuperad skog (3)
Faciliteter: fiskebryggor.
Officiell badplats: nej
Folk: 1, i bil längre bort längs vägen
Fiskesjö: ja, men fiskeförbud råder
Återvända: nej

 

2 reaktioner på ”Hjällsåsdammen och kort om alltings flyktighet

  1. Pingback: Bloggstatistik 2017 | 581 sjöar

  2. Pingback: Sista badet före pandemin: Loforsdammen | 581 sjöar

Lämna en kommentar