Ytterligare ett kallt badplatsbad: Hällsjön

Hällsjöns badplats i det sydöstra hörnet av Ludvika kommun är säkert en härlig idyll om högsommaren. Jag kan tänka mig att barn sammanstrålar med sina sommarkompisar som tillfälligt bor i de andra fritidshusen i byn och leker i och ur vattnet hela dagarna. När I och jag besöker badplatsen i vår tur runt Hällsjön en regnig majdag är både stranden och vattnet tomt. Faktum är att den enda person som vi möter i hela byn är en trevlig kvinna vid tennisbanan. Hon ryggar inte tillbaka nämnvärt när vi berättade att vi var där för bad, och då var det här ändå innan kallbad blev en trend under pandemin.

Det är här vi är. Kartor från Lantmäteriet.

Badplatsen i Hällsjön har gott om faciliteter, däribland brygga i vinkel, omklädningsrum och gungställning. Vid vårt besök har den också ett nät uppspänt över stranden i syfte att hålla kanadagässen borta. Hjälper det? Tja, att döma av bryggans patina stannar de på den.

Patinerad brygga.

Vi byter om i det medföljande omklädningsrummet eftersom det duggregnar. Omklädningsrummet är stort, fint och välunderhållet, såsom det anstår en badplats driven av välmående samhällighetsförening. Även bryggor och övrig utrustning är i fint skick. Ser man bara till att föryngra kanadagåsstammen en tidig morgon medelst skjutvapen blir nog det här alldeles utmärkt.

Unisexomklädningsrum!

Vårt bad blir kallt, blåsigt och kort, men det kan vi ju inte lasta annat än vädret för. Likheten med I:s och mitt bad vid Älgsjön i andra änden kommunen är påtaglig.

Vad tycker jag förresten om att bada på badplatser i allmänhet, jag som badar överallt? Jag är glad att ni frågade! 

Jag har samma inställning till dem som till välskyltade vandringsleder som är anlagda bara för vandringsledandets skull. Det känns tillrättalagt. Gå här, titta på det här, njut av det här, ta en paus här, gå lite mer, så, nu är du klar. Parkera här, byt om här, bada här, obs grunt dyk inte från bryggan, titta där sticker det upp en snibb av bottenduken under den anlagda sandbottnen*. Det är jättebra när man är med familjen, men det är inget äventyr – vilket det heller inte alltid behöver vara. En badplats är ofta den andra lik. Ibland läser jag ju om en bok trots att/för att jag redan vet vad som kommer att hända i den. Man vet vad man får och det är under rätt omständigheter helt okej. 

I väntan på sommaren.

Men vägen till och upplevelsen av en avsides skogstjärn bjuder ofta på större variation. Plötsligt hittar man en tjärn helt utan dy Eller en liten japansk trädgård ute på myren. Eller klippor som man inte kunde gissa sig till utifrån kartan. Ibland behöver man simma över en tjärn för att komma till en annan. Ibland behöver man simma över ett dike. Och det är mer minnesvärt än en aldrig så fin badplats en kall vårdag.

Hällsjöns badplats, Vallen, Ludvika kommun

Hällsjön

Datum: 2019-05-30
Löpnummer: 93
Område: Snöån

Väder: 10 grader, regn
Vattentemperatur: 14 grader
Höjd över havet: 191 meter
Botten: sand (5)
Vatten: u.a. (3)
Strand: mindre sandstrand (5)
Placering: en mil söder om Ludvika (4)
Tillgänglighet: 300 meter promenad från parkeringen (3)
Utsikt: lätt kuperad skog (3)
Omgivningar: sommarstugeområde (3)
Faciliteter: brygga i vinkel med stege, omklädningsrum, gungor, bänkbord, fotbollsmål, utedass
Officiell badplats: ja
Folk: 0
Fiskesjö: ja
Återvända: i så fall med familj

Fler bad under samma tur
Hällsjön (Smedjebacksdelen)
Kalven

* Som exempel. Jag såg ingen bottenduk i Hällsjön.

En reaktion på ”Ytterligare ett kallt badplatsbad: Hällsjön

  1. Pingback: Frisk vind från Finnsjön | 581 sjöar

Lämna en kommentar